אי אפשר ללמד אדם דבר. ניתן רק לעזור לו לגלות זאת מתוך עצמו.

- גלילאו גליליי

מערכת היוקיוב הינה מערכת לניהול למידה (LMS) הפועלת בעידוד ובתמיכת הפיקוח על הוראת הפיזיקה. המערכת מאושרת על ידי האגף לספרי לימוד והמזכירות הפדגוגית.

המערכת נוסדה בשנת 2011 והיא תומכת במורי הפיזיקה ובתלמידיהם במגוון שירותי תמיכה סינכרוניים ואסינכרוניים. שירותים אלו מעודדים את התלמידים להתמיד ולהצליח בלימודי הפיזיקה ובנוסף מספקים למורה כלי ניהול ומשוב על הישגי התלמידים.

המערכת לא פועלת בשבתות ובמועדי ישראל.

ללמוד עם יוקיוב

למה ללמוד עם יוקיוב

תלמידים הלומדים לימודי פיזיקה מתוגברים נמצאים בשגרת למידה עמוסה.

בגלל העומס הרב, תלמידים נוטים יותר "ללמוד למבחנים" ופחות ללמוד בצורה רציפה ועקבית לאורך כל השנה.

אפשר לדבר עם התלמידים על חשיבות הכנת שיעורי הבית, ולעודד אותם להשקיע יותר במקצוע הפיזיקה בשיחות מוטיבציה. חשוב יותר לתת להם כלים שיעודדו אותם ללמוד בצורה רציפה לאורך כל השנה.

הלמידה בעזרת מערכת יוקיוב, בעזרת יחידות לימוד קצרות בכל נושא, עוזרת לתלמידים ללמוד בצורה רציפה לכל אורך השנה.

איך לומדים עם יוקיוב

כדי לעודד את התלמידים ללמוד בבית בצורה רציפה פותחו פעילויות אינטראקטיביות עם ציון המיועדות ללמידה עצמית.

הפעילויות האינטראקטיביות הן יחידות לימוד קטנות העוסקת בנושא מצומצם. יש רצף של יחידות לימוד קטנות המכסות את כל תכנית הלימודים במכניקה וחשמל.

הפעילויות נמצאות בתוך קיובים, אוסף פעילויות המקיפות נושא לימוד מסויים, המכילים בנוסף לפעילויות גם קבצי סיכום ועזרים נוספים.

בסופם של כל פעילויות הלימוד ישנו אלבום פתרונות לשאלות הבגרות שמאפשר תרגול של החומר ולמידה "מעשית" איך לפתור תרגילים.

במערכת הלמידה של יוקיוב יש יותר מ 50 קיובים המקיפים את כל נושאי הלימוד במכניקה חשמל והערכה חלופית.

קיובים - יחידות לימוד קטנות

מה מייחד את פעילויות הלימוד של יוקיוב

  • הלימוד נעשה בצורה אינטראקטיבית.

עם יוקיוב לומדים בצורה אקטיבית – שאלות תרגול משולבות לאורך יחידות הלימוד מפעילות את התלמיד ומעודדות הבנה עמוקה ומעשית יותר.

  • כל הפעילויות נכתבו על ידי עורך תוכן אחד ובסגנון דומה.

תלמיד שילמד מהפעילויות הראשונות ויתחבר לצורת הלמידה ידע שיש פעילויות זהות בכל שאר נושא הלימוד. עבורו מערכת היוקיוב מהווה עמוד שדרה חשוב לכל תהליך הלמידה.

  • פיתוח הפעילויות החל בשנת 2011, עד היום השתמשו בפעילויות אלו יותר מ 14,000 משתמשים.

לאורך השנים מערכת יוקיוב השתפרה והשתכללה לפי צרכי התלמידים והמורים. הפעלה ארוכת שנים ובהיקפי שימוש נרחבים תורמת רבות לקידום איכות הפעילויות.

  • בסוף כל פעילות ניתן לראות את הציון על הפעילות ואת הממוצע הארצי של אותה פעילות.

תלמידים מצטיינים מקבלים בטחון בתהליך הלמידה ויודעים שהם יכולים להצליח. תלמידים חלשים יותר יקבלו הכוונה היכן עליהם להשתפר.

  • השאלות הכמותיות הן פרמטריות, בכל נסיון מענה חדש מוצגים ערכים שונים בנתוניי השאלות.

תלמידים מתקשים יכולים לחזור ולבצע פעילות מספר פעמים עד שהם מקבלים ציון טוב, והם מרגישים שהבינו את הנושא.

  • קיימים דוחות המציגים את כל ההישגים של התלמידים בפעילויות.

הדוחות משקפים לתלמיד ולמורה תמונת מצב רחבה ומדויקת המשקפת את היכולות והרצינות של התלמיד.

אלבום הפתרונות - אוגדן פתרונות לשאלות הבגרות

למה צריך את אלבום הפתרונות

  • כדי שתלמיד יגיע מוכן לבגרות עליו לתרגל שאלות בגרות משנים קודמות.

הפעילויות האינטראקטיביות נכתבו להבנת העקרונות הפיזיקליים. לאחר ביצוע פעילויות הלימוד התלמיד מכיר את העקרונות, המשוואות ואת הכללים שנלמדו, אבל כדי לדעת איך לפתור תרגילים חייבים תרגול ונסיון. אלבום הפתרונות פותח במיוחד כדי שתלמידים יוכלו להפיק את המירב מפתירת שאלות בגרות.

  • כדי להצליח בבגרות חייבים לתרגל כתיבת פתרונות מלאים ומפורטים.

במקרים רבים המשוב היחיד שתלמידים מקבלים על דרך כתיבת הפתרון שלהם הוא בבדיקת המבחנים, ואין להם דרך יעילה לתרגל איך לכתוב פתרון כראוי בבית. הפתרונות המלאים שבאלבום הפתרונות של יוקיוב מכילים דרך פתרון מלאה ומפורטת המאפשרת לתלמיד ללמוד לא רק איך להגיע לתשובה אלא גם איך לכתוב אותה בצורה נכונה כדי להצליח במבחן.

מה מיוחד באלבום הפתרונות של יוקיוב

הפקת מירב התובנות מכל שאלה:

רוב התלמידים נוטים לגשת לתרגיל ואם הם מצליחים לפתור אותו הם פשוט עוברים הלאה לתרגיל הבא מבלי להשקיע יותר מדי מחשבה בשאלה שהם סיימו לפתור. מצד שני, אם הם לא מצליחים לפתור את התרגיל הם מסתכלים בתשובה ובמקרה הטוב מוודאים שהם הבינו אותה לפני שגם הם עוברים הלאה מבלי לפתח תובנות שיעזרו להם בתרגילים הבאים.

כדי להפיק את המירב מכל תרגיל, באלבום הפתרונות ישנו אוגדן לכל סעיף המכיל:

     – תשובה סופית המאפשרת לתלמיד לבדוק את עצמו לאחר שהוא פותר את השאלה בעצמו.

     – אסטרטגיה לפתירת השאלה המכילה את מהלך הפתרון ו/או העקרונות המובילים לפתרון. לשונית זו מכילה את הידע המקדים בו צריך להשתמש לפתירת התרגיל והיא יכולה לעזור להכווין תלמידים שלא מצליחים לפתור את השאלה בעצמם לכיוון הנכון כך שהם יוכלו להגיע לתשובה בעצמם.

     – פתרון מלא עם כל מה שצריך כולל תרשימים, גרפים, הסברים ודרך פתרון מלאה.

     – לשונית שימו לב מכילה דגשים, תובנות, "מוקשים" שהיו בתרגיל, אפשרויות אחרות לפתרון ועוד. זוהי הלשונית החשובה ביותר מכיוון שהיא מסכמת לתלמיד את הידע שהוא רכש בפתירת הסעיף שיעזור לו גם בהמשך.

מעבדות ביתיות

למה פותחו המעבדות הביתיות

הסגרים בעקבות התפרצות הקורונה פגעו ביכולת התלמידים לבצע מעבדות בבית הספר. בפעולה משותפת של צוות היוקיוב יחד עם מורים מובילים ובהנחיית הפיקוח על הוראת הפיזיקה פותחו מעבדות ביתיות המותאמות ללמידה מרחוק. המעבדות עומדות בכל דרישות המעבדה ברמות א' ב' ו- ג'.

גם לאחר החזרה ללימודים בכיתה, הביקוש למעבדות הביתיות נשאר גבוה מכיוון שהם מאפשרות לתלמידים לבצע את הניסויים בזמנם הפנוי בבית, ומקלות על המורים לבדוק את דו"חות המעבדה בצורה קלה ומסודרת.

מערכת יוקיוב ממשיכה לפתח מעבדות חדשות ולשפר את אלו שכבר עלו.

מהן הייתרונות במעבדות הביתיות של יוקיוב ? ? ?

המעבדות פותחו במקור כחלק מההתמודדות עם הסגרים. היקפי השימוש ביוקיוב ושיתופי הפעולה בין מורים מובילים וצוות הפיקוח יצרו הזדמנות לפיתוח מעבדות חדשניות ומתקדמות שיופעלו גם בימים של שגרה.

בפיתוח המעבדות החדשות הושם דגש על שלושה היבטים:
  1. אינטגרליות מלאה: תדריך המעבדה דומה לפעילות אינטראקטיבית. התלמיד כותב את התשובות ומעלה את הקבצים לתדריך , והמורה כותב הערות ונותן ציון בתוך התדריך.
    האינטגרליות עושה הרבה סדר לתלמיד ולמורה ומונעת איבוד קבצים.

  2. ניצול יתרונות המחשוב: התדריכים הם ממוחשבים והם פותחו כך שהם מנצלים את יתרון השימוש במחשב, במספר היבטים:
     – כ-70% מהשאלות נבדקות באופן ממוחשב. המורה נדרש לבדוק כ 30% מהשאלות בלבד.
     – ניתן לבדוק את השאלות בצורה רוחבית (לבדוק שאלה מסוימת לכל התלמידים, להמשיך כך לשאלה הבאה).
     – הציון הסופי מחושב באופן אוטומטי מיד לאחר בדיקת השאלה הפתוחה האחרונה.

  3. פורום לתמיכה בתלמידים: במעבדות קיים פורום פעיל בכל דף תוכן , הפורומים יהיו זמינים לכל התלמידים לא רק לתלמידים במסלול המתוגבר.

 

המעבדות שפותחו בשנת תשפ"א אושרו על ידי המשרד לבגרות המעבדה. יותר מ-1,700 תדריכי מעבדה באותה שנה היו של תלמידים שנבחנו במערכת היוקיוב.

אילו מעבדות קיימות במערכת היוקיוב ? ? ?

כא"מ מתח הדקים מבוסס וידאו
- רמה ב'

כא"מ מתח הדקים מבוסס וידאו

מבוסס על התדריך הקלאסי. רואים בוידאו תלמיד מזיז את הגררה, ערכי המתח והזרם משתנים, התלמיד נדרש לעצור את הוידאו במקומות שונים ולכתוב את מתח ההדקים והזרם, לערוך גרף מתח הדקים בתלות בזרם, למצוא מהגרף את ההתנגדות הפנימית ואת כא"מ הסוללה. בתדריך יש תוספת שאלות בנושא מכשירי מדידה.

כא"מ מתח הדקים מבוסס הדמיה
- רמה א'

כא"מ מתח הדקים מבוסס הדמיה

מעבדה זו מבוססת על הדמיה של phet. אין בהדמיה ריאוסטט, במקום ריאוסטט נעשה שימוש בהתנגדות המוליכים.
שינוי בחיבור המוליכים גורם לשינוי ההתנגדות השקולה.
תדריך זה דומה לתדריך כא"מ מתח הדקים מבוסס וידאו. בתדריך זה התלמיד בונה את המעגל בהדמיה, יש לזה יתרון על פני סרטון וידאו מוכן.

התנגדות ליחידת אורך והתנגדות שקולה מבוסס הדמיה
- רמה א'

התנגדות מבוסס הדמיה

המעבדה מבוססת על הדמיה של phet. בתדריך שני חלקים: חלק א - מציאת התנגדות ליחידת אורך. בהדמיה ניתן להשתמש במוליכים שהתנגדותם איננה זניחה. בניסוי יש למצוא את התנגדות מוליכים אלו ליחידת אורך בעזרת מד מתח מההדמיה וסרגל מהעולם האמתי.
חלק ב- אישוש ביטוי התנגדות שקולה של n נגדים בחיבור טורי, מקבילי ומעורב. בגרף המתאר את ההתנגדות השקולה בתלות בהתנגדות כל נגד השיפוע תלוי רק במספר הנגדים ובצורת חיבורם, ללא כל קשר להתנגדות הנגדים.

חיכוך מבוסס הדמיה
- רמה ב'

חיכוך מבוסס הדמיה

המעבדה מבוססת על הדמיה של phet . בתדריך שני חלקים:
חלק א- חקירת סף תנועה, פיתוח ביטוי לזווית נטיית המישור בסף תנועה ואישוש הביטוי בעזרת ההדמיה.
חלק ב- גוף משוחרר מנקודה בגובה h על מישור נטוי לא חלק ונעצר במשטח אופקי לא חלק. מגרף מרחק הבלימה בקטע התנועה האופקי כתלות בגובה התחלתי ניתן למצוא את מקדם החיכוך.

מטוטלת פשטה מבוסס ניסוי ביתי
- רמה ג'

מטוטלת פשטה מבוסס ניסוי ביתי

תלמיד נדרש להכין מערכת מטוטלת פשוטה ביתית מבוססת על עיפרון, שני ברגים, בקבוק, מד זווית, חוט ושני אומים.
בתדריך שלושה חלקים:
חלק א' - תלות זמן המחזור בזווית ההסטה.
חלק ב' - תלות זמן המחזור במסת הגוף התלוי.
חלק ג' - מציאת קבוע הגרביטציה.

תנועה בגלגול מבוסס ניסוי ביתי
- רמה ג'

תנועה בגלגול מבוסס ניסוי ביתי

תלמיד נדרש להכין מערכת מישור משופע ביתית מבוססת על משטח, מעמד, וקופסת ויטמינים גלילית.
בתדריך שני חלקים:
חלק א'- מציאת התאוצה הקווית של גוף מתגלגל כתלות בזווית נטיית המישור בעזרת טרקר. (תלמיד נדרש לצלם את בווידאו את המערכת שבנה)
חלק ב- מציאת מהירות זוויתית ברגע מסוים בעזרת שיקולי אנרגיה ומתוך נתוני טרקר.
תלמיד מקבל את הנתונים, צריך ללמוד מהם על המהירות הזוויתית ולהשוות בין חישוב עם שיקולי אנרגיה למדידה עם טרקר.

שאלוני חקר

מהם שאלוני החקר ? ? ?

לתלמידים הנבחנים בבגרות פנימית בבית הספר קיימים שני מסלולי היבחנות בבגרות המעבדה: מעבדה רגילה ומעבדת חקר.

בשנת הלימודים התשפ"א לא הייתה אפשרות למורים להגיש את תלמידיהם במסלול החקר, לכן בתשפ"א פותחו מעבדות למתכונת הרגילה.

בשנת תשפ"ב חזרה האפשרות של מעבדת החקר ואנחנו מתכוונים לפתח שאלוני חקר ממוחשבים על בסיס שאלונים משנים עברו.

לשאלונים אלו שתי מטרות עיקריות:

  1. תרגול עם ציון – מורים יכולים לתת את השאלונים כמטלת בית עם ציון או כבחינה.
  2. סיוע לתלמידים אקסטרנים הניגשים רק לשאלוני החקר.

 

*** שאלוני החקר נמצאים בשלבי פיתוח, הם אינם זמינים כרגע באתר. ***

 

קורס קיץ

למה נפתח קורס הקיץ ? ? ?

לימודי הפיזיקה נלמדים ברוב בתי הספר בשלוש שכבות גיל: י' י"א ו-י"ב.  בכל שכבת גיל מטרות שונות ודגשים שונים.

קצב הלמידה בכיתה י' הוא יחס איטי, מושם דגש על רכישת מיומנויות והקניית כלים וידע בסיסי. תלמידי כיתה י' כמעט ולא נגשים לבגרויות, יחסית כיתה י' היא שנה פחות עמוסה.

בכיתה י"א הסיפור שונה לחלוטין, התלמידים נגשים לבגרות במכניקה ובמקצועות רבים אחרים, קצב הלמידה הרבה יותר מהיר. העומס הגדול גורם לתלמידים לחשוב על האפשרות לפרוש מהמגמה, וחלקם אכן פורשים.

בכיתה י"ב לרוב העומס הלימודי דווקא פוחת, התלמידים יותר בוגרים ומנוסים. בנוסף, תלמיד שהצליח בבחינת הבגרות בכיתה י"א ככל הנראה לא יפרוש בכיתה י"ב.

בשנת תשפ"א, כאשר התלמידים למדו בין החופשות לסגרים, עיקר המאמץ של המורים ושל מערכת היוקיוב הופנה לסיוע לכיתות י"א וי"ב (הכיתות בהן התלמידים נגשים לבגרות). היה חשש מנשירה רחבת היקף בכיתות י"א. חשש זה הוביל ליוזמת קורס הקיץ לתלמידים העולים לכיתה י"א הזקוקים לתגבור בחופשת הקיץ.

בקורס הקיץ שהתקיים בחופשת הקיץ של תשפ"א היו שלושה מחזורים שונים בעברית ואחד בערבית. בשלושת הקבוצות יחד היו כ-270 תלמידים. הקורס כלל חזרה על כל נושאי קינמטיקה, ביצועי מטלות בית ומבחן מסכם בסוף הקורס.

היו מספר תלמידים שלא למדו פיזיקה בכיתה י' והצטרפו לקורס הקיץ, לאחר מכן הם שולבו בכיתות י"א.

תובנות חשובות ותכניות לקורס הקיץ תשפ"ב : : :

  1.  המלצה להגדיר את מבחן סיום הקורס כמבחן מעבר
    אנחנו ממליצים למורים לכלול את קורס הקיץ כחלק מהמדיניות המוצגת לתלמידים בתחילת שנה. התלמידים צריכים להבין בצורה פשוטה ולא אישית: מי שלא ילמד במהלך השנה ידרש ללמוד בחופשת הקיץ.

     

    את מבחן סוף הקורס מומלץ להציג כ"מבחן מעבר", תלמיד שבחר לא ללמוד בכיתה י' יצטרך לעבור את הבחינה כדי להמשיך בלימודי המגמה.
    במקרה הצורך מומלץ לתת גושפנקא לדברים.  לכתוב מכתב בנושא למנהל עם העתק להורים.

 

  1. תלמידים נוספים שקורס הקיץ יכול להתאים להם:
  • תלמידים שלא נכשלו בכיתה י' אבל מעוניינים לנצל את חופשת הקיץ להכנה טובה יותר לכיתה י"א.
  • תלמידים שלא למדו בכיתה י' והם מעוניינים להצטרף למגמה בכיתה י"א.

 

  1. המשך תמיכה במסלול המתוגבר
    לאחר יותר מעשר שנים של פעילות ברוכה, באדר תשפ"ב מערכת היוקיוב שודרגה למערכת חדשה.
    הקו שהוביל בפיתוח המערכת החדשה היה בעיקר תמיכה בתלמידים מתקשים. כדי שהתמיכה תהיה יותר יעילה וממוקדת הוגדרו שני סוגים של חשבונות לתלמידים: "חשבון רגיל" ו-"חשבון מתוגבר".
    כך, תלמידים שישתתפו בקורס הקיץ תשפ"ב יקבלו חשבון מתוגבר ויוכלו להמשיך ליהנות  מרצף של תמיכה סינכרונית ואסינכרונית לאורך כל השנה. החל מקורס הקיץ, תכנית פריימר וקורס ההכנה לבגרות מכניקה.

  1. הובלת התלמידים.
    התלמידים המתקשים הם בד"כ תלמידים שצריכים בנוסף לתמיכה בלימודים גם סיוע ניהולי.
    לכן, בסיום כל מפגש המורה יקבל דוח נוכחות עם רשימת התלמידים שהגיעו, כדי שהוא יוכל לעקוב אחר הנוכחות ולהתקשר לתלמידים שלא הגיעו לשיעור.

    תלמידים צריכים להיות ערוכים מבעוד מועד לקורס הקיץ. מומלץ להודיע לתלמידים כחודש לפני סיום שנת הלימודים על קורס הקיץ ולהפנות אותם לרישום לקורס.

    צוות היוקיוב ישתדל להיות קשוב ולסייע לכל תלמיד לעלות למסלול.

מרתון הכנה לבגרות במכניקה

למה צריך מרתון הכנה למכניקה ? ? ?

בחינת הבגרות במכניקה היא בחינת הבגרות הראשונה בפיזיקה, יש לבחינה הראשונה במקצוע השפעה רבה על המוטיבציה להמשך הלמידה. בנוסף, חלק גדול מנושאי הלימוד בכיתה י"ב מבוססים על עקרונות המכניקה.

לכן, תלמיד שמצליח בבגרות במכניקה עולה על המסלול להצלחה בכל לימודי הפיזיקה.

המרתון : : :

בשנת תשפ"א צוות היוקיוב, יחד עם קבוצת מורים מובילים, תכננו קורס מרתון הכנה במכניקה.

לאחר חופשת הפסח יצאנו לדרך עם הקורס החדש. הקורס כלל כ-20 מפגשים סינכרוניים והוא הקיף את כל נושאי הלימוד במכניקה, מקינמטיקה בקו ישר ועד כבידה.


כל מפגש התמקד בנושא מסוים, והוא כלל:

– חזרה על העקרונות הפיזיקליים של אותו נושא.

– הכרת סוגי שאלות הבגרות שהיו מאותו נושא בשנים עברו.

– פרקטיקות בפתרון השאלות.

– הכרת קבצי הכנה : סיכום פסיפס, קבצי מיפוי שאלות וטיפים חשובים לשימוש במערכת היוקיוב.

 

קיבלנו משובים טובים על הקורס מהתלמידים ומהמורים ואנחנו מתכוונים להמשיך ולקיים את קורס ההכנה כחלק מהשירות שלנו.

בשנת הלימודים תשפ"ב קורס ההכנה לבגרות יהיה זמין לתלמידי י"א במסלול המתוגבר.

תכנית פריימר

מהי תכנית פריימר ולמי היא מיועדת ? ? ?

תהליך ההבנה הוא תהליך אינדיבידואלי, תלמידים הזקוקים למעט יותר זמן כדי להבין את נושא השיעור נוטים להיות חסרי בטחון ולהיות פחות פעילים בשיעורים.

כדי לעזור לתלמידים להגיע מוכנים לשיעור מתקיימים במערכת היוקיוב מפגשי הכנה שבועיים. במפגשים אלו נלמדים העקרונות הפיזיקליים במילים פשוטות ובליווי דוגמאות בכדי לעזור לתלמידים להגיע מוכנים יותר לשיעור.

פריימר היא שכבת הכנה מקשרת. משתמשים בשכבת הפריימר בתחומים שונים – בתחום הבנייה הפריימר משמש כשכבה המקשרת בין שכבת הטייח הבסיסית לשכבת הצבע.
באופן מעט דומה, מפגשי הפריימר במערכת היוקיוב משמשים כהכנה לשיעורי הפיזיקה.

בשנת תשפ"ב מופעלת תכנית פריימר בנושאים תנע ואנרגיה.

בדומה לקורס הקיץ ולמרתון, גם תכנית הפריימר ניתנת במסלול המתוגבר כהכנה לבגרות במכניקה.

פורומים לשאלת שאלות

הפורומים במערכת יוקיוב : : :

במערכת היוקיוב קיימים כ-2,700 פורומים פעילים. הפורומים נמצאים בכל דף תוכן: בפעילויות האינטראקטיביות, בשאלות הבגרות, ובמעבדות.

כל פורום עוסק בתוכן המופיע בדף, והוא משמש לדיון פעיל בין צוות היוקיוב לתלמידים.

צוות היוקיוב משתדל לענות בדיון בפורום ביום בו התקבלה השאלה. העתק התשובה נשלח למייל של התלמיד השואל.

באופן כללי הפורום מיועד לתלמידים במסלול המתוגבר. הפורומים בפעילויות המעבדה והערכה חלופית נגישים לכלל התלמידים.