מערכת היוקיוב הינה מערכת לניהול למידה (LMS) הפועלת בעידוד ובתמיכת הפיקוח על הוראת הפיזיקה בעברית ובערבית והיא מאושרת על ידי האגף לספרי לימוד והמזכירות הפדגוגית.
המערכת נוסדה בשנת 2011 והיא תומכת במורי הפיזיקה ובתלמידיהם במגוון שירותי תמיכה סינכרוניים ואסינכרוניים. שירותים אלו מעודדים את התלמידים להתמיד ולהצליח בלימודי הפיזיקה ובנוסף מספקים למורה כלי ניהול ומשוב על הישגי התלמידים.
המערכת לא פועלת בשבתות ובמועדי ישראל.
תלמידים הלומדים לימודי פיזיקה מתוגברים נמצאים בשגרת למידה עמוסה.
בגלל העומס הרב, תלמידים נוטים יותר "ללמוד למבחנים" ופחות ללמוד בצורה רציפה ועקבית לאורך כל השנה.
אפשר לדבר עם התלמידים על חשיבות הכנת שיעורי הבית, ולעודד אותם להשקיע יותר במקצוע הפיזיקה בשיחות מוטיבציה. חשוב יותר לתת להם כלים שיעודדו אותם ללמוד בצורה רציפה לאורך כל השנה.
הלמידה בעזרת מערכת יוקיוב, בעזרת יחידות לימוד קצרות בכל נושא, עוזרת לתלמידים ללמוד בצורה רציפה לכל אורך השנה.
כדי לעודד את התלמידים ללמוד בבית בצורה רציפה פותחו פעילויות אינטראקטיביות עם ציון המיועדות ללמידה עצמית.
הפעילויות האינטראקטיביות הן יחידות לימוד קטנות העוסקת בנושא מצומצם. יש רצף של יחידות לימוד קטנות המכסות את כל תכנית הלימודים במכניקה וחשמל.
הפעילויות נמצאות בתוך קיובים, אוסף פעילויות המקיפות נושא לימוד מסויים, המכילים בנוסף לפעילויות גם קבצי סיכום ועזרים נוספים.
בסופם של כל פעילויות הלימוד ישנו אלבום פתרונות לשאלות הבגרות שמאפשר תרגול של החומר ולמידה "מעשית" איך לפתור תרגילים.
במערכת הלמידה של יוקיוב יש יותר מ 50 קיובים המקיפים את כל נושאי הלימוד במכניקה חשמל והערכה חלופית.
עם יוקיוב לומדים בצורה אקטיבית – שאלות תרגול משולבות לאורך יחידות הלימוד מפעילות את התלמיד ומעודדות הבנה עמוקה ומעשית יותר.
תלמיד שילמד מהפעילויות הראשונות ויתחבר לצורת הלמידה ידע שיש פעילויות זהות בכל שאר נושא הלימוד. עבורו מערכת היוקיוב מהווה עמוד שדרה חשוב לכל תהליך הלמידה.
לאורך השנים מערכת יוקיוב השתפרה והשתכללה לפי צרכי התלמידים והמורים. הפעלה ארוכת שנים ובהיקפי שימוש נרחבים תורמת רבות לקידום איכות הפעילויות.
תלמידים מצטיינים מקבלים בטחון בתהליך הלמידה ויודעים שהם יכולים להצליח. תלמידים חלשים יותר יקבלו הכוונה היכן עליהם להשתפר.
תלמידים מתקשים יכולים לחזור ולבצע פעילות מספר פעמים עד שהם מקבלים ציון טוב, והם מרגישים שהבינו את הנושא.
הדוחות משקפים לתלמיד ולמורה תמונת מצב רחבה ומדויקת המשקפת את היכולות והרצינות של התלמיד.
הפעילויות האינטראקטיביות נכתבו להבנת העקרונות הפיזיקליים. לאחר ביצוע פעילויות הלימוד התלמיד מכיר את העקרונות, המשוואות ואת הכללים שנלמדו, אבל כדי לדעת איך לפתור תרגילים חייבים תרגול ונסיון. אלבום הפתרונות פותח במיוחד כדי שתלמידים יוכלו להפיק את המירב מפתירת שאלות בגרות.
במקרים רבים המשוב היחיד שתלמידים מקבלים על דרך כתיבת הפתרון שלהם הוא בבדיקת המבחנים, ואין להם דרך יעילה לתרגל איך לכתוב פתרון כראוי בבית. הפתרונות המלאים שבאלבום הפתרונות של יוקיוב מכילים דרך פתרון מלאה ומפורטת המאפשרת לתלמיד ללמוד לא רק איך להגיע לתשובה אלא גם איך לכתוב אותה בצורה נכונה כדי להצליח במבחן.
רוב התלמידים נוטים לגשת לתרגיל ואם הם מצליחים לפתור אותו הם פשוט עוברים הלאה לתרגיל הבא מבלי להשקיע יותר מדי מחשבה בשאלה שהם סיימו לפתור. מצד שני, אם הם לא מצליחים לפתור את התרגיל הם מסתכלים בתשובה ובמקרה הטוב מוודאים שהם הבינו אותה לפני שגם הם עוברים הלאה מבלי לפתח תובנות שיעזרו להם בתרגילים הבאים.
– תשובה סופית המאפשרת לתלמיד לבדוק את עצמו לאחר שהוא פותר את השאלה בעצמו.
– אסטרטגיה לפתירת השאלה המכילה את מהלך הפתרון ו/או העקרונות המובילים לפתרון. לשונית זו מכילה את הידע המקדים בו צריך להשתמש לפתירת התרגיל והיא יכולה לעזור להכווין תלמידים שלא מצליחים לפתור את השאלה בעצמם לכיוון הנכון כך שהם יוכלו להגיע לתשובה בעצמם.
– פתרון מלא עם כל מה שצריך כולל תרשימים, גרפים, הסברים ודרך פתרון מלאה.
הסגרים בעקבות התפרצות הקורונה פגעו ביכולת התלמידים לבצע מעבדות בבית הספר. בפעולה משותפת של צוות היוקיוב יחד עם מורים מובילים ובהנחיית הפיקוח על הוראת הפיזיקה פותחו מעבדות ביתיות המותאמות ללמידה מרחוק. המעבדות עומדות בכל דרישות המעבדה ברמות א' ב' ו- ג'.
גם לאחר החזרה ללימודים בכיתה, הביקוש למעבדות הביתיות נשאר גבוה מכיוון שהם מאפשרות לתלמידים לבצע את הניסויים בזמנם הפנוי בבית, ומקלות על המורים לבדוק את דו"חות המעבדה בצורה קלה ומסודרת.
מערכת יוקיוב ממשיכה לפתח מעבדות חדשות ולשפר את אלו שכבר עלו.
המעבדות פותחו במקור כחלק מההתמודדות עם הסגרים. היקפי השימוש ביוקיוב ושיתופי הפעולה בין מורים מובילים וצוות הפיקוח יצרו הזדמנות לפיתוח מעבדות חדשניות ומתקדמות שיופעלו גם בימים של שגרה.
המעבדות שפותחו בשנת תשפ"א אושרו על ידי המשרד לבגרות המעבדה. יותר מ-1,700 תדריכי מעבדה באותה שנה היו של תלמידים שנבחנו במערכת היוקיוב.
הפרקטיקות הם דפי תרגול מתקדמים שנועדו לפתח את המיומנויות הדרושות לפתירת תרגילים.
תרגול בעזרת הפרקטיקות עוזר לתלמידים להבין טוב יותר את דרך הפתרון ונותן להם את הנסיון הדרוש לפתירת שאלות בגרות.
תלמיד שיפתור את דף הפרקטיקות בנושא מסויים יכיר היטב המשוואות, הפיתוחים ודרכי הפיתרון לרוב שאלות הבגרות בנושא.
לימודי הפיזיקה נלמדים ברוב בתי הספר בשלוש שכבות גיל: י' י"א ו-י"ב. בכל שכבת גיל מטרות שונות ודגשים שונים.
קצב הלמידה בכיתה י' הוא יחס איטי, מושם דגש על רכישת מיומנויות והקניית כלים וידע בסיסי. תלמידי כיתה י' כמעט ולא נגשים לבגרויות, יחסית כיתה י' היא שנה פחות עמוסה.
בכיתה י"א הסיפור שונה לחלוטין, התלמידים נגשים לבגרות במכניקה ובמקצועות רבים אחרים, קצב הלמידה הרבה יותר מהיר. העומס הגדול גורם לתלמידים לחשוב על האפשרות לפרוש מהמגמה, וחלקם אכן פורשים.
בכיתה י"ב לרוב העומס הלימודי דווקא פוחת, התלמידים יותר בוגרים ומנוסים. בנוסף, תלמיד שהצליח בבחינת הבגרות בכיתה י"א ככל הנראה לא יפרוש בכיתה י"ב.
בשנת תשפ"א, כאשר התלמידים למדו בין החופשות לסגרים, עיקר המאמץ של המורים ושל מערכת היוקיוב הופנה לסיוע לכיתות י"א וי"ב (הכיתות בהן התלמידים נגשים לבגרות). היה חשש מנשירה רחבת היקף בכיתות י"א. חשש זה הוביל ליוזמת קורס הקיץ לתלמידים העולים לכיתה י"א הזקוקים לתגבור בחופשת הקיץ.
בקורס הקיץ שהתקיים בחופשת הקיץ של תשפ"א היו שלושה מחזורים שונים בעברית ואחד בערבית. בשלושת הקבוצות יחד היו כ-270 תלמידים. הקורס כלל חזרה על כל נושאי קינמטיקה, ביצועי מטלות בית ומבחן מסכם בסוף הקורס.
היו מספר תלמידים שלא למדו פיזיקה בכיתה י' והצטרפו לקורס הקיץ, לאחר מכן הם שולבו בכיתות י"א.
את מבחן סוף הקורס מומלץ להציג כ"מבחן מעבר", תלמיד שבחר לא ללמוד בכיתה י' יצטרך לעבור את הבחינה כדי להמשיך בלימודי המגמה.
בחינת הבגרות במכניקה היא בחינת הבגרות הראשונה בפיזיקה, יש לבחינה הראשונה במקצוע השפעה רבה על המוטיבציה להמשך הלמידה. בנוסף, חלק גדול מנושאי הלימוד בכיתה י"ב מבוססים על עקרונות המכניקה.
לכן, תלמיד שמצליח בבגרות במכניקה עולה על המסלול להצלחה בכל לימודי הפיזיקה.
בשנת תשפ"א צוות היוקיוב, יחד עם קבוצת מורים מובילים, תכננו קורס מרתון הכנה במכניקה.
לאחר חופשת הפסח יצאנו לדרך עם הקורס החדש. הקורס כלל כ-20 מפגשים סינכרוניים והוא הקיף את כל נושאי הלימוד במכניקה, מקינמטיקה בקו ישר ועד כבידה.
כל מפגש התמקד בנושא מסוים, והוא כלל:
– חזרה על העקרונות הפיזיקליים של אותו נושא.
– הכרת סוגי שאלות הבגרות שהיו מאותו נושא בשנים עברו.
– פרקטיקות בפתרון השאלות.
– הכרת קבצי הכנה : סיכום פסיפס, קבצי מיפוי שאלות וטיפים חשובים לשימוש במערכת היוקיוב.
קיבלנו משובים טובים על הקורס מהתלמידים ומהמורים ואנחנו מתכוונים להמשיך ולקיים את קורס ההכנה כחלק מהשירות שלנו.
בשנת הלימודים תשפ"ב קורס ההכנה לבגרות יהיה זמין לתלמידי י"א במסלול המתוגבר.
תהליך ההבנה הוא תהליך אינדיבידואלי, תלמידים הזקוקים למעט יותר זמן כדי להבין את נושא השיעור נוטים להיות חסרי בטחון ולהיות פחות פעילים בשיעורים.
כדי לעזור לתלמידים להגיע מוכנים לשיעור מתקיימים במערכת היוקיוב מפגשי הכנה שבועיים. במפגשים אלו נלמדים העקרונות הפיזיקליים במילים פשוטות ובליווי דוגמאות בכדי לעזור לתלמידים להגיע מוכנים יותר לשיעור.
פריימר היא שכבת הכנה מקשרת. משתמשים בשכבת הפריימר בתחומים שונים – בתחום הבנייה הפריימר משמש כשכבה המקשרת בין שכבת הטייח הבסיסית לשכבת הצבע.
באופן מעט דומה, מפגשי הפריימר במערכת היוקיוב משמשים כהכנה לשיעורי הפיזיקה.
בשנת תשפ"ב מופעלת תכנית פריימר בנושאים תנע ואנרגיה.
בדומה לקורס הקיץ ולמרתון, גם תכנית הפריימר ניתנת במסלול המתוגבר כהכנה לבגרות במכניקה.
במערכת היוקיוב קיימים כ-2,700 פורומים פעילים. הפורומים נמצאים בכל דף תוכן: בפעילויות האינטראקטיביות, בשאלות הבגרות, ובמעבדות.
כל פורום עוסק בתוכן המופיע בדף, והוא משמש לדיון פעיל בין צוות היוקיוב לתלמידים.
צוות היוקיוב משתדל לענות בדיון בפורום ביום בו התקבלה השאלה. העתק התשובה נשלח למייל של התלמיד השואל.
באופן כללי הפורום מיועד לתלמידים במסלול המתוגבר. הפורומים בפעילויות המעבדה והערכה חלופית נגישים לכלל התלמידים.